Bewogen bal

Volgens de regels heeft uw bal enkel “bewogen” wanneer hij zijn oorspronkelijke plaats verlaat en tot rust komt op een andere plaats.

Indien uw bal “bewogen” heeft moet je onthouden dat je hem steeds moet terugplaatsen ( tenzij dit bewegen gebeurt door wind of water ). Dit proces noemt “herplaatsen” of replacing en je plaatst dezelfde bal ( en geen andere) op zijn oorspronkelijke plaats terug.

Of jij of iemand anders een strafslag  krijgt om uw bal te bewegen ( bv door andere bal op de green) , je moet je bal herplaatsen vóór je je volgende slag doet , of je krijgt 2 strafslagen in strokeplay of holeverlies in matchplay.

Wanneer jij de oorzaak bent van de bewogen bal , bv bij adresseren , of bij een proefswing , moet je ook je bal terugplaatsen vóór de volgende slag en je krijgt wel degelijk een strafslag.

De bal bewegen kan bv per ongeluk gebeuren bij het zoeken naar de bal of bij het verwijderen van losse voorwerpen op de green…Dit wordt dan niet als slag aanzien en als je de bal terugplaatst krijg je geen strafslagen.

http://www.usga.org/rules/rules-of-golf-experience/#/subject-3298